Formuesskatt - dilemmaer i valgkampen - og hva sier egentlig OECD?
Formuesskatt er blant valgkampens heteste temaer. På den ene siden gir den progressivitet i skattesystemet – de med mest formue betaler mest. På den andre siden kan den blant annet bidra til å svekke norske eieres konkurransekraft. Men hva sier egentlig OECD?

Formuesskatten står høyt på agendaen i forkant av valget 2025. Er formuesskatten en rettferdig skatt som sikrer omfordeling, eller en bremsekloss for investering og vekst? I debatten er det henvist til OECDs anbefaling. Men hva innebærer egentlig denne anbefalingen?
Hva er formuesskatt?
Formuesskatten beregnes av nettoformue - altså summen av formuesverdien av alle eiendeler minus gjeld - når denne overstiger et bunnfradrag. For 2025 gjelder;
- Bunnfradrag: Kr 1 760 000
- Skattesats: 1 % fra 1 760 001 til kr 20,7 millioner og 1,1 % over kr 20,7 milliioner
Alle som er skattepliktige som bosatt i Norge er formuesskattepliktig for hele sin formue, også eiendeler i utlandet.
Personer som ikke er skattemessig bosatt i Norge, vil være formuesskattepliktig bare for visse eiendeler – typisk hvis de eier eiendom i Norge. De må ikke betale formuesskatt av for eksempel, bankinnskudd i norske banker eller aksjer de eier i norske selskap. Dette skaper en konkurranseulempe for norske eiere.
Gunstig å eie visse eiendeler - verdsettingsrabatter
Hovedregelen er at alle eiendeler (bruttoformuen) skal verdsettes til markedspris (omsetningsverdi).
Fra denne hovedregelen er det mange unntak. For 2025 har for eksempel primærboliger en rabatt på 75 % (opptil verdier med kr 10 000 000), aksjer har rabatt med 20 %.
Rabattene kan både bidra til å forenkle arbeidet for skattemyndighetene, men vil også ivareta politiske hensyn – som å støtte næringsliv og investeringer, skjerme husholdninger og bidra til konkurransenøytralitet.
OECD-rapport om Norge
OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development, er en internasjonal organisasjon som analyserer økonomiske trender og gir anbefalinger til medlemslandene. Norge er medlem, og OECD gjennomgår jevnlig landets økonomi, skattesystem og politikk for å gi objektive råd basert på internasjonal erfaring.
OECD har avgitt en slik rapport om Norge i juni 2024 - OECD Economic Surveys.
Rapporten er en analyse og gjennomgår en rekke forhold som inflasjon, arbeidsledighet, sykelønn, utdanning og skattesystemet.
OECDs vurdering av formuesskatten
I sin gjennomgang peker OECD på at skattetrykket er for høyt. Anbefalingen er at inntektsskatten må reduseres ytterligere for å oppmuntre til arbeid.
Videre så pekes det på at formuesskatt kan hemme investeringer – særlig i små og familieeide virksomheter.
Når det gjelder formuesskatten er det anbefalt at Norge utvider bunnfradraget eller reduserer satsene, samtidig som alle eiendeler verdsettes til markedspris. Dette for å skape et mer investeringsvennlig skattesystem som gir bedre rammevilkår for bedrifter og arbeidsplasser.
Med OECDs anbefalinger får diskusjonen om formuesskatten en internasjonal dimensjon. Det er ikke lenger bare en norsk partipolitisk debatt – men også et spørsmål om hvordan Norge kan tilrettelegge for vekst, investering og langsiktig verdiskaping.
Veivalg
Med valget 2025 og OECDs anbefalinger i bakhodet blir debatten om formuesskatten mer aktuell enn noensinne: Hvordan vil politiske forslag påvirke både økonomien og din privatøkonomi og da kanskje særlig på lang sikt?
Formuesskatten skaper dilemmaer: På den ene siden styrker den progressiviteten, på den andre siden kan den svekke norske eieres konkurranseevne. OECDs anbefaling er tydelig: Norge bør lette skattetrykket for å stimulere investeringer i små og mellomstore bedrifter, noe som kan være avgjørende for arbeidsplasser, innovasjon og verdiskaping fremover.
Er du tvil ved valget - les rapporten - det er gitt et kort sammendrag av konklusjonene på side 13, "Main findings and key recommandations"
Få hjelp av en skatteadvokat
Betaler du formuesskatt kan det være måter å redusere skatten på innenfor lovlige rammer. Dette kan for eksempel være å få dokumentasjon på at boligen har en lavere verdi enn det som er lagt til grunn i sjablon-forslaget fra skatteetaten. Verdsettelse av formue i utlandet kan by på utfordringer. Her kan det også være komplisert å forstå sammenhengen mellom skattereglene i Norge, utlandet og skatteavtalen som kan ha betydning for formuesskatt.
Å få hjelp av en erfaren skatteadvokat med god kunnskap om regelverket, kan sikre at rapporteringen i skattemeldingen blir riktig så du unngår tilleggsskatt eller straff. Har du glemt å rapportere formue eller inntekt i utlandet, kan du få hjelp til å sende endringsmelding eller be om frivillig retting. Har du fått varsel om kontroll anbefales det alltid å rådføre seg med en skatteadvokat som har erfaring og kunnskap om regelverket.
Send meg en melding så kontakter jeg deg for en vurdering av situasjonen og mulighetene i din sak.
Få hjelp med skatten din
Kontakt oss for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med skatten.
