Alminnelige betingelser for oppdrag

1.Innledning

Disse vilkårene gjelder for alle oppdrag som advokater eller ansatte i Advokatfirmaet RettSkatt AS utfører i henhold til Oppdragsbekreftelsen.

Vilkårene sendes til klienten ved oppstart av oppdraget og anses som akseptert, med mindre klienten innen rimelig tid gir beskjed om det motsatte. Med mindre annet er avtalt, gjelder vilkårene også for fremtidige oppdrag for samme klient.

Advokatfirmaet skal ivareta klientens interesser på best mulig måte, innenfor rammene av Oppdragsavtalen, advokatloven, advokatforskriften, Regler for god advokatskikk, advokatfirmaets interne saksbehandlingsrutiner, og annet relevant regelverk.

Advokatfirmaets advokat har bevilling til å drive advokatvirksomhet i Norge utstedt av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet (Advokattilsynet fra 01.01.2025). Advokaten er også medlem av Advokatforeningen.

2.Interessekonflikt og lovpålagte kundetiltak iht. hvitvaskingsloven

Før et oppdrag starter, vil det undersøkes om det foreligger en interessekonflikt eller andre forhold som kan hindre Advokatfirmaet RettSkatt AS til å påta seg saken. Er det i klientens interesse og det er ubetenkelig, kan arbeidet påbegynnes før avklaringen er fullført. I slike tilfeller tar Advokatfirmaet RettSkatt AS forbehold om å trekke seg fra oppdraget dersom det senere viser seg å være en interessekonflikt eller lignende forhold.

For visse typer oppdrag er Advokatfirmaet RettSkatt AS underlagt hvitvaskingsloven. Dette innebærer at det vil gjennomføres identitetskontroll og risikobaserte kundetiltak før etablering av oppdraget.

Etter hvitvaskingsloven skal det også gjennomføres kundetiltak som ledd i løpende oppfølging av klientforholdet. Ved mistanke om at en transaksjon har tilknytning til utbytte av straffbar handling mv., er Advokatfirmaet RettSkatt AS pålagt å underrette offentlig myndighet, uten å underrette klienten eller andre berørte parter.

3.Etablering og gjennomføring av oppdraget

Oppdragets omfang er beskrevet i Oppdragsbekreftelsen, supplert av eventuell skriftlig eller muntlig korrespondanse.

For alle oppdrag skal det være en ansvarlig advokat, som eventuelt kan få bistand fra andre ansatte ved behov/om det er aktuelt.

Oppdraget innebærer en grundig gjennomgang av sakens faktiske forhold, skriftlig dokumentasjon og annen nødvendig informasjon. Deretter vurderes relevante juridiske spørsmål. Råd og vurderinger gis på bakgrunn av norsk rett – som også inkluderer forståelsen av internasjonale skatteavtaler og menneskerettighetskonvensjoner. Ved behov for bistand tilknyttet andre lands regelverk oppfordres klienten til å ta kontakt med et advokatfirma/ skatterådgiver i det aktuelle landet.

Opplysningsplikten overfor skattemyndighetene er streng. I skattesaker legger Advokatfirmaet RettSkatt AS vekt på både å identifisere løsninger som gir lavest mulig skatt, men også å bistå klientene med å gi riktige og fullstendige opplysninger til skattemyndighetene slik at de unngår tilleggsskatt eller straff.

For å ivareta klientens interesser best mulig, er det viktig at klienten raskt og fullstendig gir all relevant informasjon om saken og ønsket utfall. Dette for raskest mulig avklaring av de muligheter og det handlingsrom som finnes. Desto bedre saken er avklart og forberedt fra klienten side, desto mer effektivt vil advokaten kunne arbeide. Dette vil ha betydning for størrelsen på salæret.

All kontakt med skattemyndigheter eller andre motparter skal skje i samråd med advokatfirmaet. Klient og advokatfirma forplikter seg til å holde hverandre løpende orientert om kommunikasjonen med involverte parter.

Iforbindelse med etablering av oppdraget vil det være behov for ålagre persondata. Advokatfirmaet RettSkatt AS vil ved behandling avpersondata følge de rutiner og retningslinjer som fremgår nedenfori punkt 6 og av vår personvernerklæring som er tilgjengelig på www.rettskatt.no.

4.Timeføring, fakturering og betaling

Medmindre annet er avtalt, beregnes salæret ut fra med gått tid, mendet kan også tas hensyn til arbeidets art og kompleksitet, sakens utfall, samt hvor effektivt oppdraget er utført hensett til advokatens erfaringsbakgrunn og spesialkompetanse. Timeprisen i det enkelte oppdrag fremgår av Oppdragsbekreftelsen.

Veiledende timepris for advokat er kr 3 500 eks. mva. og kr 4 375 inkl. mva. For eventuelle rabattordninger i visse sakstyper, vil dette fremgå av hjemmesiden eller ved å kontakte Advokatfirmaet RettSkatt AS.

Minste fakturerbare enhet er 15 minutter (0,25 time).Telefonsamtaler, e-poster eller andre meldinger som ikke består av helt korte beskjeder, avregnes som regel med minimum 15 minutter.

Klientener ansvarlig for gebyr til bindende forhåndsuttalelse, rettsgebyrer,eventuelle utgifter til sakkyndige og andre kostnader ved en rettsligprosess, samt eventuelle pålagte saksomkostninger til motparten.

Får klienten tilkjent mindre i saksomkostninger enn salærkravet, påvirker ikke dette advokatfirmaets krav på betaling. Det samme gjelder begrensninger i klientens rett til å få dekket kostnader fra motparten, for eksempel i saker hvor det gis medhold i klage til Skattemyndighetene, saker for forliksrådet eller småkravsprosess.

Registrert tid, og eventuelle direkte utlegg, vil normalt bli fakturert hver 14.dag. Større utlegg vil som regel viderefaktureres med en gang utlegget har funnet sted.

I vedlegg til fakturaen følger spesifisert oversikt over utført arbeid og utlegg. Utlegg som forskutteres av advokatfirmaet, faktureres sammen med salæret og kan være merverdiavgiftspliktige.

Alle fakturaer har forfall netto pr. 10 dager, med mindre annet er avtalt. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente etter lovens bestemmelser.

Ved betalingsproblemer oppfordres klient til å ta kontakt så tidlig som mulig, for å forsøke å finne frem til en betalingsløsning og avklare advokatens videre arbeid i saken.

Ombetaling av faktura uteblir, og det heller ikke blir betalt etter purring, vil Advokatfirmaet RettSkatt AS kunne stanse arbeidet. Advokatfirmaet tar i en slik situasjon ikke ansvaret for eventuell oversittelse av frister. Advokatfirmaet plikter å varsle klient skriftlig dersom arbeidet blir stanset, og informere om eventuelle frister som risikerer oversittelse.

5.Ekstern dekning av salærkostnader - rettshjelp

I henhold til lov om fri rettshjelp kan det for visse saker gis rett til advokatbistand som dekkes av det offentlige (fri rettshjelp).

I saker som gjelder bistand om skatt vil det ikke være aktuelt med rettshjelpdekning gjennom det offentliges ordning med fri rettshjelp. Saker som gjelder tilleggsskatt kan kvalifisere for fri rettshjelp, men terskelen er høy og det innvilges normalt ikke rettshjelpsdekning. I slike saker må også bruttoinntekt og nettoformue være under de til enhver tid gjeldende grensene. Se nærmere informasjon om fri rettshjelp hos Statsforvalteren. Klienten oppfordres til å ta opp spørsmålet om fri rettshjelpsdekning med ansvarlig advokat for en konkret vurdering.

Klientens eventuelle rettshjelpsforsikring, innboforsikring, reiseforsikring eller andre forsikringsordninger kan dekke kostnader til advokatbistand i visse sakstyper, avhengig av vilkårene i forsikringsavtalen. Klienten plikter å gi advokatfirmaet de nødvendige opplysninger for en vurdering av forsikringsavtalensdekningsomfang. Klienten er selv ansvarlig for eventuell egenandel eller mellomlegg mellom advokatfirmaets salærkrav og det beløp forsikringsselskapet dekker. Advokatfirmaet RettSkatt AS er ikke kjent med at det er forsikringsordninger som dekker bistand i skattesaker.

6.Behandling av informasjon

Advokater i advokatfirmaet har forbud mot rettstridig å røpe betrodde hemmeligheter. I tillegg plikter advokatene også å behandle opplysninger utover dette fortrolig. I visse lovbestemte tilfeller gjelder unntak fra taushets- og fortrolighetsplikten.

Med mindre noe annet er avtalt, har advokatfirmaets advokater adgang til å dele opplysningene med andre medarbeidere i firmaet så langt det er nødvendig. Advokatfirmaets øvrige medarbeidere er underlagt den samme taushets- og fortrolighetsplikt som advokatene.

Klienten forstår og aksepterer at et godt og reelt samarbeid med advokat forutsetter at klienten gir nødvendige opplysninger. Slike opplysninger kan være personopplysninger og sensitive personopplysninger. Klienten både forstår og aksepterer at slike opplysninger må avgis frivillig, og samtykker til at opplysningene behandles og lagres av advokatfirmaet i samsvar med personopplysningsloven. Opplysningene vil kun bli meddelt andre parter, som offentlige organer, motparter, domstol i den grad dette er i samsvar med oppfyllelsen av oppdraget. Klienten har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysninger, samt adgang til å kreve retting av mangelfulle opplysninger. Behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven er advokatfirmaets styre og ved spørsmål om vår behandling av personopplysninger kan ansvarlig advokat kontaktes. Se også om behandling av personopplysninger i advokatfirmaets personvernerklæring på hjemmesiden www.rettskatt.no.

Som et ledd i å styrke samarbeidet med klienten, og dessuten orientere klienten best mulig, sendes kopi av all kommunikasjon i klientens sak til klienten løpende. I den grad klienten ønsker sammenfattet overleverte data på nytt, vil det bli belastet tid for uthenting og systematisering av disse opplysningene.

Advokatfirmaet oppfordrer klienten til å bruke våre digitale plattformer for dokumentutveksling og kommunikasjon. Vi gjør oppmerksom på at elektronisk datakommunikasjon (e-post) generelt lider av svakheter som innebærer at uvedkommende under gitte forutsetninger kan få innsyn i kommunikasjonen. I den grad konfidensialitet er nødvendig, vil det kunne treffes sikringstiltak (herunder kryptering og sladding) for å hindre uautorisert innsyn i slik kommunikasjon. Som et moment i vurderingen om konfidensialitet er nødvendig, vil vektlegges klientens sending av usikret elektronisk informasjon til advokatfirmaet.

Ved avslutning av oppdraget gis eventuelle originale dokumenter i saken tilbake til klienten eller makuleres etter nærmere avtale. Advokatfirmaet er pålagt å lagre visse dokumenter og opplysninger etter oppdragets avslutning. Advokatfirmaet kan oppbevare kopi også av øvrige saksdokumenter etter oppdragets avslutning, innenfor de rammer som følger av lovverket.

7.Klage

Hvis klienten er misfornøyd med utførelsen av oppdraget eller salærberegningen, oppfordres det til å ta dette opp med ansvarlig advokat så snart som mulig. Advokatfirmaet RettSkatt AS har som mål å ha fornøyde klienter og klager vil bli vurdert umiddelbart.

For ordens skyld opplyses at det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Advokatnemnda behandler klager på brudd på Regler for god advokatskikk eller urimelig salær. Kvaliteten på arbeid kan i utgangspunktet ikke vurderes av klageorganene. Klagefristener normalt senest seks måneder etter at klienten ble kjent med eller burde ha blitt kjent med de forhold klagen gjelder. Nemnda kan gi disiplinær kritikk og redusere salærkrav. Mer informasjon finnes hos Advokatklageordningen.

Tvister om oppdragsavtalen avgjøres etter norsk rett og kan kun behandles av norske domstoler. Verneting er normalt Oslo tingrett.

5. Advokatfirmaets ansvar

Advokatfirmaet RettSkatt AS er ansvarlig i henhold til alminnelige regler om advokaters profesjonsansvar og er dekket av den lovpålagte sikkerhetsstillelse for utøvelse av advokatvirksomhet, som gjelder uten geografisk begrensning. Sikkerhetsstiller/forsikringsgiver er Gjensidige Forsikring ASA, Pb 700 Sentrum, 0106 OSLO, org.nr. 995568 217. Sikkerhetsstillerens ansvar er begrenset til kr 2 500 000. Et eventuelt erstatningsansvar er begrenset oppad til det beløp som dekkes under advokatfirmaets profesjonsansvarsforsikring til enhver tid. Forsikringssummen er kr 5 000 000.

Ansvaret er begrenset til direkte økonomisk tap som klienten eventuelt lider som følge av feil eller forsømmelser i forbindelse med utførelsen av oppdraget. Indirekte tap, herunder – men ikke begrenset til – tapt fortjeneste, driftstap, tap av data, tap av goodwill eller lignende, omfattes ikke. Videre er advokatfirmaet ikke ansvarlig for feil begått av rådgivere som det har henvist til eller for underleverandører som advokatfirmaet etter avtale med klienten har overlatt deler av oppdragsutførelsen til.

Advokatfirmaet og/eller advokaten har ikke noe rettslig ansvar for at et gitt resultat oppnås i saken. Eventuelle vurderinger knyttet til sakens utfall eller prosessrisiko er basert på tilgjengelig informasjon på vurderingstidspunktet, og utgjør ikke en garanti eller forpliktende uttalelse om resultatet.

Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for tap av forvaltede klientmidler som følge av konkurs eller andre forhold på bankens side.

8.Revisjon av oppdragsvilkår

De alminnelige betingelser for oppdraget revideres normalt en gang i året og ellers når det oppstår behov for det. Endringer til ugunst for klienten, som ikke er nødvendige på grunn av bindende regelverk, kan først gjøres gjeldende etter én måneds varsel.

***

Alminneligvilkår vedtatt 28. april 2025